INTERVIEW: Bjarke Schjødt Larsen har skrevet bogen “En flamme i øjet” til de læsetrætte drenge i folkeskolens sidste klasser. Bogen handler om hemmeligheder, løgne og ild.

Hvordan opstod ideen til ”En flamme i øjet”?
Jeg kan faktisk ikke huske, hvordan jeg fik ideen til en Flamme i øjet. Jeg husker, at jeg gerne ville skrive om hemmeligheder og løgne, og om at være blevet ufortjent helt. Det var mit centrale emne: Hvad hvis du af alle blev hyllet som helt? Hvad hvis du havde gjort noget, som havde fået alle til at beundre dig, havde fået pigen du er vild med til at være vild med dig? Og hvad hvis det hele var en løgn, der hvis den blev afsløret så ville få dit liv til at styrte sammen? Hvor langt ville du så gå for at holde på den hemmelighed?

Og så manglede jeg bare noget dramatisk, noget der kunne starte historien. Så jeg besluttede mig for at brænde en skole ned.

Altså i fiktionen.

Så med en nedbrændt skole, og en hovedperson, Lasse, der har reddet pigen Cille ud af flammerne, så havde jeg næsten alt til en god historie. Jeg manglede kun en ting: Hemmeligheden. Men den vil jeg ikke afsløre her.

Hvordan kom du i gang med at skrive for de læsesvage unge?
Da jeg gik på Forfatterskolen for børne- og ungdomslitteratur blev vi kontaktet af Turbine forlaget, der gerne ville lave en konkurrence for os. Målet var at skrive en historie til læsetrætte drenge til deres nye serie Dynamo.

Jeg skrev om en gruppe rodløse unge ledt af en navnløs hovedperson kun kaldt Venom, der trainsurfede i København. Jeg havde en ide om, at hvis man var læsetræt, var det, fordi historierne måske ikke sagde en noget. Eller også gjorde de, men det gik for langsomt. Som barn opgav jeg altid bøger, hvis det gik for langsomt mellem de spændende scener. Den regel holdt jeg fast i under skrivningen af ”City Surfer”: det skulle være spændende, og det måtte ikke stå stille. Sådan skrev jeg ”City Surfer”.

Den vandt konkurrencen.

Et års tid senere kontaktede Jesper fra Turbine forlaget mig og sagde, at de havde gang i et nyt projekt kaldet #Ungletlæst. Jeg var på med det samme.

Hvordan har modtagelsen været af ”En flamme i øjet”?
Lektørudtalelsen (Bibliotekernes interne anmeldersystem, de køber bøger efter) har været helt vildt god! Det er jeg altid vildt glad for. Af en eller anden grund ser jeg altid lektøren som en eksamenskarakter. Jeg ved godt, at den ikke siger noget om mig, men alligevel har man hjertebanken lige indtil, fordi man så gerne vil have, at ens bog klarer sig godt og bliver taget godt imod.

Endnu gladere bliver jeg, når jeg hører fra læserne. For noget tid siden var jeg ude og holde foredrag, hvor en lærer lige måtte rose bogen og min skrivning. Hun var lykkelig over, at hun havde fundet en bog, som hendes læsesvage udskolingsdrenge havde lyst til at læse, fordi den talte til dem.
Jeg kunne have sparret togbilletten hjem tror jeg, for jeg var lige ved at flyve over den kommentar.

Hvordan er din arbejdsproces omkring en bog, der både skal være let og interessant for de 13-17 årige?
Jeg starter aldrig ud med at tænke, at det skal være en let bog. ”En flamme i øjet” er i første omgang bare tænkt som en bog til alle 13-17 årige. Jeg har gerne en vag ide om, hvad jeg gerne vil skrive om, eller et emne jeg gerne vil kredse om. I ”En flamme i øjet” var emnet hemmeligheder: Tænk, hvis man havde en hemmelighed, der var så stor, at den ville ødelægge alt for en, hvis den blev afsløret?

Det var mit første udgangspunkt. Samtidig måtte der gerne være noget aktivt i historien. En gåde, noget man kunne opklare. Dette blev hurtigt kædet sammen med hemmeligheden, og derefter gik historien op: Der var en hemmelighed, som ikke måtte blive afsløret, og der var en spændende historie, som drev hovedpersonen Lasse tættere og tættere på afsløringen af selv samme hemmelighed.

Så var der kun tilbage at lave en kapiteloversigt, inden jeg begyndte at skrive. Det gør jeg til stort set alle de bøger, jeg skriver. Det gør det let og overskueligt for mig som forfatter at vide, hvor jeg er på vej hen. Ligesom ved indkøb: det er dejligt med en indkøbsliste – og så kan man også lade sig inspirere hen ad vejen.

Først derefter begyndte jeg at tænke over, at den skulle være letlæselig. Den skulle være lix 9, hvilket betyder at jeg ikke måtte bruge særligt lange ord, og kun havde 23 linjer til rådighed pr. kapitel. Det gav en virkelig skæg form at arbejde i.

Når jeg skriver lix, finder jeg først ud af, hvilke tematiske ord jeg gerne vil bruge. I ”En flamme i øjet” skrev jeg om pyromani – et ord, der bestemt ikke er lix-venligt. Det er ord som flamme, ild og brand til gengæld. Hemmelighed er også et for langt ord. De to sætninger: ”Du siger det ikke til nogen!” og ”Det bliver mellem os, hvad der skete den nat” til gengæld ikke. Og på den måde kommer man omkring sine emner, og får endda også muligheden for at gøre sit sprog spændende gennem lix-udfordringen.
Og så er der bare tilbage at skrive.

Hvilke forfattere er du mest inspireret af?
Jeg læste Raymond Carvers noveller i gymnasiet og var helt solgt. Jeg var vildt fascineret af, hvordan han kunne få så meget følelse ind i en øldåse, der bliver knust på en veranda.  I lang tid prøvede jeg meget at skrive som ham. Det måtte jeg så sande ikke gik. Man skal ikke prøve at skrive som nogen, for så bliver man nummer to. Man skal til gengæld finde ud af præcis, hvad man kan lide, og så skal man tage det med i sin egen skrivning. Det tog mig alt for mange år at finde ud af.

Derudover er jeg ret vild med Stephen Kings arbejdsmoral. Skriv hver dag. Læs hver dag. Arbejd dig derhen, hvor du gerne vil være. Har du udgivet en tekst? Har du tjent penge på den? Har du betalt en regning med de penge? Tillykke. Du er professionel forfatter. Det var de ord, der fik mig rigtigt i gang. Jeg prøver så vidt muligt at arbejde med mine tekster hver dag.

Og så er jeg sindssygt inspireret af alle de forfattere, der endnu ikke er udkommet. Det lyder virkelig som en kliche, men det er dem, jeg faktisk synes kræver beundring. De kæmper, de lærer, og de stavrer nervøst frem i forsøget på en gang selv at blive udgivet.

Alle forfattere har været der. Alle har bakset med deres første manuskript. Det har vi alle til fælles.

Så hver gang jeg finder en på Instagram eller et andet medie, så fylder det mig med så meget energi. For jeg har været der, og jeg har kommet gennem nåleøjet. Og jeg glæder mig til, de også gør det.

 

Bjarke Schjødt Larsens letlæsningsbog “En flamme i øjet” kan du købe her: http://turbine-undervisning.dk/produkt/en-flamme-i-oejet/

en flamme - 3d

Om forfatteren:
Bjarke Schjødt Larsen har udgivet ni bøger til børn og unge. Fire af dem hos Turbine forlaget: letlæsningsbøgerne ”City Surfer” og ”Jeg er Frankenstein”. YA-romanen ”Standby”, og sidst #Ungletlæst-romanen ”En flamme i øjet”.

Derudover står han bag superhelte-serien GHOST på forlaget Alvilda, og står også bag hjemmesiden www.skrivekrampe.dk hvor der hver mandag deles skrivetricks, skrivekonkurrencer og viden om forfatterlivet for unge forfatterspirer. Bjarke underviser og holder foredrag på skoler og biblioteker i Danmark.

Bjarke er uddannet cand.mag. i dansk fra Københavns Universitet og har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur.